9. kapitola

Nástroje online marketingu

Při řízení a realizaci online marketingu se setkáte s nástroji online marketingu. Abyste chápali, o čem specialista nebo agentura mluví, pojďte porozumět jednotlivým nástrojům a poznat, k čemu slouží.

Nástroje online marketingu

1. Nástroje webové analytiky

Ze všech onlinových nástrojů považuji pro řízení online marketingu jako nejdůležitější nástroje webové (nebo lépe digitální) analytiky. Na základě dat z webové analytiky můžete přesněji řídit online jako celek nebo jednotlivé online kanály, alokovat digitální rozpočet a řešit úpravy a zlepšení webu.

Alespoň základní znalost používání Google Analytics je nutností pro většinu online marketingových pozic.

Google Analytics

Google Analytics je nejznámější a nejrozšířenější nástroj webové analytiky. Nástroj je nabízen v bezplatné i placené verzi. Jeho široká oblíbenost je také díky tomu, že i v neplacené verzi poskytuje obrovskou řadu metrik, dimenzí a možností segmentací. Před použitím je potřeba integrovat Google Analytics na web. Více o vložení kódu v nápovědě Google. Ideálně přes Google Tag Manager, který umožňuje nasazení kódů také dalších online nástrojů.

Mezi další analytické nástroje patří Adobe Analytics a HubSpot.

2. Nástroje na správu online kanálů

Tyto nástroje slouží k řízení a analyzování nebo jen k analyzování jednotlivých online kanálů. Jsou vázány na konkrétní kanál. Začátečníci v onlinu by měli vědět, alespoň to k čemu daný nástroj slouží a s jakým kanálem je spojený. Hlubší znalost nástrojů je na specialistech daného online kanálu či oboru.

PPC systémy – PPC reklama

PPC systémy slouží k řízení obsahu PPC reklam (vyhledávací, obsahové a video reklamy) a také k reportování a analyzování dat. V Česku patří mezi nejrozšířenější PPC systémy:

  • Sklik ze skupiny Seznam, který spravuje reklamu ve vyhledávači Seznam a obsahové síti Sklik (kam patří například Novinky.cz) a video reklamy (např. na Streamu).
  • Google Ads ze skupiny Google, který spravuje reklamu ve vyhledávači Google a obsahové síti Google Display Networks a videoreklamy (např. YouTube).

Správa sociálních sítí a reklam

Nástroje pro reklamu na sociálních sítích umožňující řídit obsah reklam a analyzovat data. Mezi nejrozšířenější patří:

  • Facebook Správce reklam nástroj pro správu reklam na Facebooku a Instagramu.
  • Facebook Business manager komplexnější nástroj, který umožňuje správu více reklamních účtů, Facebook stránek, přístupy pro více lidí, fakturaci, správu katalogu a možnost dynamického retargetingu.
  • Dále Twitter Ads a Linked Ads pro správu reklamy na stejnojmenných sociálních sítích.

Nástroje pro správu firemních stránek a postů na sociálních sítích:

  • Správci profilů jednotlivých sociálních sítí od sítí FB, Instagram, Twitter a LinkedIn,
  • Facebook Creator Studio – komplexnější nástroj pro správu stránek na Facebooku a Instagramu.

Cenové a produktové porovnávače

Cenové porovnávače a produktové katalogy mají administrační rozhraní pro e-shopy, odkud mohou e-shopy spravovat své nastavení a ceny prokliků u jednotlivých kategorií. Mezi nejznámější patří:

E-shopy naráží na problém produktových XML feedů, s nimiž pomůže Mergado – nástroj na úpravu feedy e-shopů bez nutnosti programátorského zásahu.

E-mailing

Sem patří nástroje na rozesílání newsletterů a správu databáze odběratelů. Velmi rozšířený je zahraniční nástroj MailChimp, ale existují také české nástroje na e-mailing: Mailkit, EcoMail a SmartEmailing.

SEO

Samotné pozice ve vyhledávačích nelze napřímo ovlivňovat, nicméně vyhledávače poskytují nástroje, které pomohou lépe vyhodnotit, jak si web ve vyhledávači “vede”. Takové nástroje jsou Google Search Console, Seznam Webmaster a Bing Webmaster Tool.

Dál mezi užitečné nástroje patří:

  • Collabim, který pomůže s měřením pozic ve vyhledávačích a kontrolou zobrazování PPC reklam ve vyhledávání.
  • Marketing Miner, který pomůže s analýzou klíčových slov, analýzou našeptávačů nebo například s získáváním cen produktů ze zbožových srovnávačů.

Oba tyto nástroje nabízí i další funkce, které přesahují ze SEO do celého online marketingu.

3. Nástroje na projektové řízení

Při řízení online projektů budete pravděpodobně spolupracovat s více lidmi (interní, externí nebo pracovníci agentur). S organizací projektů a jednotlivých úkolů pomáhají nástroje projektového řízení. S jejichž pomocí lze evidovat úkoly, projekty, diskutovat o projektech, přiřazovat jim termíny a odpovědné osoby.

Takovými nástroji jsou BaseCamp, Trello, Jira, Freelo a Easy Project.

V příštím kapitole se podíváme na reporty a vyhodnocování v online marketingu a to jak přistupovat k datům, které získáte z Google Analytics, Skliku, Google Ads nebo reklam na Facebooku. Zjistíte, jak předejít tomu, aby vám agentury reportovaly v celkovém součtu vyšší tržby, než kterých e-shop skutečně dosáhl.

Ivo Pačinek

  • Věnuje se online marketingu 11 let.
  • Prošel správou jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
  • Má zkušenost s výkonnostním i brandovým onlinem.
  • Stará se o online marketing společnosti BAŤA v Česku a na Slovensku.
  • Zvýšil efektivitu online marketingu společnosti BAŤA na 313 %.
  • Realizuje digitální kampaně se zásahem milionů uživatelů.
  • Sledujte LinkedIn a osobní web.
  • Přihlašte se k odběru newsletteru.