9. kapitola

Nástroje online marketingu

Při řízení a realizaci online marketingu se setkáte s nástroji online marketingu. Abyste chápali, o čem specialista nebo agentura mluví, pojďte porozumět jednotlivým nástrojům a poznat, k čemu slouží.

Nástroje online marketingu

1. Nástroje webové analytiky a UX

Ze všech onlinových nástrojů považuji pro řízení online marketingu jako nejdůležitější nástroje webové (nebo lépe digitální) analytiky. Na základě dat z webové analytiky můžete přesněji řídit online jako celek nebo jednotlivé online kanály, alokovat digitální rozpočet a řešit úpravy a zlepšení webu.

Alespoň základní znalost používání Google Analytics - nástroj na webovou analytiku - je nutností pro většinu online marketingových pozic.

Webová analytika

Google Analytics je nejznámější a nejrozšířenější nástroj webové analytiky. Nástroj je nabízen v bezplatné i placené verzi. Jeho široká oblíbenost je také díky tomu, že i v neplacené verzi poskytuje obrovskou řadu metrik, dimenzí a možností segmentací. Před použitím je potřeba integrovat Google Analytics na web. Více o vložení kódu v nápovědě Google. Ideálně přes Google Tag Manager, který umožňuje nasazení kódů také dalších online nástrojů. Pro správné řazení návštěvnosti používejte UTM parametry – v některých kanálech to jde nastavit automaticky, jinde si můžete pomoci UTM generátorem).

Mezi další analytické nástroje patří Adobe Analytics a HubSpot.

UX

HotJar je nástroj pro vizuální data o sledování uživatelů na webu. Pomocí nástroje HotJar si můžete zobrazit tzv. heatmapy – souhrnné snímky obrazovky s daty o scrollování uživatelů, klikání na webu a pohybu myší. Pomocí nástroj Hot Jar můžete zjistit, co uživatele nejvíce zajímá a kde se ztrácí. HotJar poskytuje také nahrávky pohybu uživatelů na webu, což vám pomůže navnímat jejich pohyb a uživatelské průzkumy. HotJar oblíbený mezi UX specialisty.

2. Nástroje na správu online kanálů

Tyto nástroje slouží k řízení a analyzování nebo jen k analyzování jednotlivých online kanálů. Jsou vázány na konkrétní kanál. Začátečníci v onlinu by měli vědět, alespoň to k čemu daný nástroj slouží a s jakým kanálem je spojený. Hlubší znalost nástrojů je na specialistech daného online kanálu či oboru.

PPC systémy – PPC reklama

PPC systémy slouží k řízení obsahu PPC reklam (vyhledávací, obsahové a video reklamy) a také k reportování a analyzování dat. V Česku patří mezi nejrozšířenější PPC systémy:

  • Sklik ze skupiny Seznam, který spravuje reklamu ve vyhledávači Seznam a obsahové síti Sklik (kam patří například Novinky.cz) a video reklamy (např. na Streamu).
  • Google Ads ze skupiny Google, který spravuje reklamu ve vyhledávači Google a obsahové síti Google Display Networks a videoreklamy (např. YouTube).

Dalším PPC systémem je Bing Ads.

Správa sociálních sítí a reklam

Nástroje pro reklamu na sociálních sítích umožňující řídit obsah reklam a analyzovat data. Mezi nejrozšířenější patří:

  • Facebook Správce reklam nástroj pro správu reklam na Facebooku a Instagramu.
  • Facebook Business manager komplexnější nástroj, který umožňuje správu více reklamních účtů, Facebook stránek, přístupy pro více lidí, fakturaci, správu katalogu a možnost dynamického retargetingu.
  • Dále Twitter Ads a Linked Ads pro správu reklamy na stejnojmenných sociálních sítích.

Nástroje pro správu firemních stránek a postů na sociálních sítích:

  • Správci profilů jednotlivých sociálních sítí od sítí FB, Instagram, Twitter a LinkedIn,
  • Facebook Creator Studio – komplexnější nástroj pro správu stránek na Facebooku a Instagramu.

Komplexnější nástroje na sociální sítě jsou Social Bakers, Icon Square nebo Zoom Sphere.

Cenové a produktové porovnávače

Cenové porovnávače a produktové katalogy mají administrační rozhraní pro e-shopy, odkud mohou e-shopy spravovat své nastavení a ceny prokliků u jednotlivých kategorií. Mezi nejznámější patří:

E-shopy naráží na problém produktových XML feedů, s nimiž pomůže Mergado – nástroj na úpravu feedy e-shopů bez nutnosti programátorského zásahu.

E-mailing

Sem patří nástroje na rozesílání newsletterů a správu databáze odběratelů. Velmi rozšířený je zahraniční nástroj MailChimp, ale existují také české nástroje na e-mailing: Mailkit, EcoMail a SmartEmailing.

Pro sledování dat o doménách, které odesílají velké množství e-mailů můžete využít Google Postmaster Tool. Tím zjistíte informace o reputaci domény, reputaci IP adresy a spam rate.

SEO

Samotné pozice ve vyhledávačích nelze napřímo ovlivňovat, nicméně vyhledávače poskytují nástroje, které pomohou lépe vyhodnotit, jak si web ve vyhledávači “vede”. Takové nástroje jsou Google Search Console, Seznam Webmaster a Bing Webmaster Tool.

Dál mezi užitečné nástroje patří:

  • Collabim, který pomůže s měřením pozic ve vyhledávačích a kontrolou zobrazování PPC reklam ve vyhledávání.
  • Marketing Miner, který pomůže s analýzou klíčových slov, analýzou našeptávačů nebo například s získáváním cen produktů ze zbožových srovnávačů.

Oba tyto nástroje nabízí i další funkce, které přesahují ze SEO do celého online marketingu.

RTB

Dalším způsobem nákupu reklamy je RTB. Rozšířeným nástrojem je AdForm.

3. Nástroje na projektové řízení

Při řízení online projektů budete pravděpodobně spolupracovat s více lidmi (interní, externí nebo pracovníci agentur). S organizací projektů a jednotlivých úkolů pomáhají nástroje projektového řízení. S jejichž pomocí lze evidovat úkoly, projekty, diskutovat o projektech, přiřazovat jim termíny a odpovědné osoby.

Takovými nástroji jsou BaseCamp, Trello, Jira, Freelo a Easy Project.

V příštím kapitole se podíváme na reporty a vyhodnocování v online marketingu a to jak přistupovat k datům, které získáte z Google Analytics, Skliku, Google Ads nebo reklam na Facebooku. Zjistíte, jak předejít tomu, aby vám agentury reportovaly v celkovém součtu vyšší tržby, než kterých e-shop skutečně dosáhl.

Ing. Ivo Pačinek