6. kapitola

Mailingové kanály online marketingu

Třetí skupinu kanálů označuji jako mailingové kanály.

Kanály digitálního marketingu se zvýrazněním mailingových kanálů

Mailingové kanály kombinují specifika placených a neplacených kanálů. Nejznámějším kanálem této skupiny je e-mailing, ale existují také další. U všech mailingových kanálů:

  • dlouhodobě pracujete na sběru databáze odběratelů (znak organických kanálů),
  • platíte (znak placených kanálů) za každé odeslané sdělení nebo podle velikosti databáze odběratelů – ovšem částka je nízká.

Správa mailingových kanálů není jen o budování databáze a rozesílání zpráv. U mailingových kanálů se musíte starat o databázi odběratelů a poskytnout odběratelům všechna práva dle zákonů o ochraně osobních údajů a směrnice GDPR.

Členění mailingových kanálů

Skupina zahrnuje různé mailingové kanály (e-mailing, SMS, notifikace, Messenger Chatbot) a různé typy sdělení (kampaňové, automatizované k prodeji, automatizované informativní), které popisuju podrobněji u e-malingu.

Členění mailingových kanálů

1. E-mailing

E-mailing považuju za nejznámější komunikační kanál. Při velké a kvalitní databázi odběratelů bude mít e-mailing významný podíl na návštěvnosti a tržbách e-shopu. Odběratelé jsou uživatelé, kteří značku / e-shop znají a často mají i nákupní zkušenost, což napomáhá vyšší konverzní míře.

Jako nejvyšší frekvenci e-mailů doporučuju 3 rozesílky týdně – což je vyšší číslo než u ostatních mailingů kanálů.
Obvyklý platební model je podle velikosti databáze nebo za odeslané e-maily.
Příkladem e-mailingové systémů jsou MailChimp, MailKit, SmartEmailing a Ecomail.
Rozesílané e-maily můžeme rozdělit na 3 základní skupiny:

Newslettery

Rozesílky newsletterů, které jsou samostatně připravované pro celou databázi nebo její segmenty (logické části podle určených kritérií).

Rozesílky mají obvykle obchodní povahu a jejich účelem je:

  • hardsell – cílem je okamžitý nákup zákazníka např. slevový newsletter, výhodná nabídka,
  • představení novinek – produktů, služeb nebo kolekcí,
  • budovat vztah ke značce,
  • vzdělávat zákazníky.

Automatizované newslettery

Tyto rozesílky jsou předpřipravené a odešlou se, když nastane určitá situace:

  • opuštění nákupního košíku s produkty bez dokončení nákupu,
  • prohlédnutí určité kategorie a produktů této kategorie bez dokončení nákupu,
  • přihlášení se k odběru newsletterů,
  • crosselové sdělení po nákupu určitého produktu,
  • odměna za dosažení určitého počtu bodů v rámci CRM.

Newslettery i automatizované newslettery mají obchodní povahu – aby zákazník nakoupil, zvažoval nákup nebo si vytvářel vztah ke značce.

Transakční e-maily

Transakční e-maily jsou také předpřipravené a odesílají se po nákupu uživatele. Rozdílem od automatizovaných newsletterů je to, že povaha transaktů není obchodní, ale informativní, např. informace o vyřizování objednávky.

Další mailingové kanály se liší od e-mailingu zejména doporučenou frekvencí a šířkou sdělení:

2. SMS mailing

SMS mailing je dalším komunikačním kanálem pro zasílání obchodních i transakčních sdělení. Oproti e-mailingu se liší:

  • pouze textový obsah,
  • krátký rozsah textu,
  • vyšší zásah odběratelů,
  • výrazně nižší frekvence zpráv (hrozí velké odhlašování),
  • obchodní příležitost – používá je méně firem než e-mailing.

SMS mailing se využívá ke komunikaci nejvýznamnějších sdělení. Doporučuju maximální frekvenci 1x za čtvrt roku.

Tip: Při vyhodnocování SMS ve webové analytice bude návštěvnost ze SMS padat do directu nebo předchozího kanálu přivádějícího návštěvníka. Pokud tomu chcete předejít, doporučuju udělat chytré trackování návštěvnosti ze SMSek.

Platební model je obvykle za odeslanou SMS nebo kombinace odeslané SMS a paušálního poplatku.

3. Push notifikace

Push notifikace se zobrazují po přihlášení k odběru v prohlížeči – web pošle výzvu k přihlášení, kterou může uživatel přijmout, nebo odmítnout.

Specifika push notifikací:

  • sdělení je stručnější než e-mailing, ale obsáhlejší než SMS,
  • obsah sdělení: nadpis, text a obrázek,
  • nižší frekvence zpráv (hrozí vyšší míra odhlášení),
  • obchodní příležitost – používá je méně firem než e-mailing.

Platební model je podle velikosti databáze nebo počtu odeslaných sdělení.

Mezi známé nástroje pro notifikace řadím One Signal a Send Pulse.

4. Messenger Chatbot

Messenger Chatbot je dalším komunikačním nástrojem. Umožňuje vedení komunikace a také zasílání hromadných sdělení.

Vedení komunikace můžete využít pro předprodejní poradenství nebo zákaznický servis. Nastavíte komunikační scénář nebo můžete zákazníkovi pomoci prostřednictvím zadaných klíčových frází. Např. reklamace, stav objednávky nebo dostupnost produktu na prodejně. Tato forma chatbota pomůže v prodeji, ale také v úspoře nákladů za provoz zákaznické podpory.

Zasílání hromadných sdělení je další funkcí Chatbota, ale má větší omezení než e-mailing. Omezení spočívají v povaze sdělení a době po kterou je možné s odběrateli komunikovat. Je to dáno tím, že na sdělení a notifikace Messengeru jsou uživatelé citlivější než na e-mail – uživatelé tam očekávají zprávy od svých blízkých.

Tím jsme prošli kanály online marketingu. V příští kapitole se můžete těšit na vysvětlení možností cílení v online marketingu a jejich srovnání s offline marketingem.

Ing. Ivo Pačinek