12. kapitola

Zkratky a pojmy z online marketingu

Nachytřete se pojmy o online marketingu. Lépe porozumíte online specialistům a pojmy se vám můžou hodit také u pohovoru na marketingovou pozici.

Zkratky a pojmy z online marketingu

A/B testováníZobrazování dvou variant (varianty A a B, obvykle původní a nová, lehce změněná) dvěma skupinám uživatelů s cílem najít řešení s lepší konverzní mírou.
AbandonedAnglické slovo opuštěný, používá se v onlinu ve významu opuštěný košík nebo opuštěná kategorie, tzn. před dokončením nákupu.
AffiliateOnline marketingový kanál, kde se platí odměna za uskutečněnou provizi. Může být vlastní affiliate program nebo provozovaný prostřednictvím affiliate sítě.
AIDAMarketingový model se 4 kroky – pozornost (attention), zájem (interest), touha (desire), akce (action). V online marketingu se AIDA využívá k nastavení kanálů, kampaní a kreativ.
AlgoritmusAutomatizovaný postup. V onlinu je algoritmus například při řazení výsledků vyhledávání vyhledávačem – automatizovaně podle definovaných pravidel.
Bounce rateMíra okamžitého opuštění stránky na webu – kolik uživatelů stránku ihned opustilo (resp. neudělalo žádnou další akci) oproti celkovým návštěvám stránky. Je to číselná hodnota v procentech a obecně platí, že čím menší, tím lepší.
CPAPlatba za konverzi nebo akci (cost per action) – je cena nákladů za konverzi. Používá se zejména tam, kde má konverze stejnou hodnotu. S CPA se setkáte u placených kanálů.
CPCPlatba za proklik (cost per click) – je cena nákladů za kliknutí na reklamu. Používá se zejména v PPC a produktových porovnávačích.
CPMPlatba za 1000 zobrazení (cost per mille) – je cena nákladů za 1000 zobrazení. Používá se zejména v RTB, přímém nákupu a částečně v PPC.
CPTPlatba za 1000 zobrazení (cost per thousand) – je cena nákladů za 1000 zobrazení. Stejné jako CPM. Používá se zejména v RTB, přímém nákupu a částečně v PPC.
CR – konverzní poměrKonverzní poměr (nebo míra) – je procentuální vyjádření počet návštěvníků děleno počet konverzí.
CTAVýzva k akci (call to action) – tlačítko na webu, kterým se vyzývá návštěvník k akci – obvykle k nákupu.
CTORMíra prokliku k otevřeným newsletterům. Používá se v e-mailingu pro hodnocení kvality obsahu newsletteru. Pro tento účel je lepší než použití click rate e-mailu, které by zahrnovalo všechny e-maily včetně neotevřených.
CTRMíra prokliku – sděluje v %, kolik uživatelů na reklamu kliknulo oproti zobrazení reklamy. Používá se zejména v RTB a PPC.
DirectPřímá návštěvnost – návštěvnost, která v Google Analytics (nástroj webové analytiky) není přiřazena žádnému zdroji. Častým zdrojem je zadání adresy webu do prohlížeče, ale není to jediný zdroj přímé návštěvnosti.
Engagement rateMíra reakce – sděluje v % kolik uživatelů, kteří obsah viděli, na něj zareagovalo na sociálních sítích (like, komentář, sdílení). Používá se na sociálních sítích.
Správce reklam na FacebookuPPC systém / nástroj na správu reklam na Facebooku.
Google AdsPPC systém / nástroj na správu reklam ve skupině Google – reklamy ve vyhledávání, obsahové síti, videoreklama (včetně YouTube).
Google AdwordsDřívější název pro Google Ads.
Google Search ConsoleNástroj od Google pro čtení dat a částečnou správu webu ve výsledcích organického vyhledávání Google. Používá se pro SEO.
GTMGoogle Tag Manager – nástroj pro správu konverzních a remarketingových kódů.
Klíčové slovoJe slovo nebo fráze, které uživatelé používají při vyhledávání ve vyhledávači (Google nebo Seznam). Pojem se používá nejvíce v SEO (pro organické vyhledávání) a PPC (pro placené vyhledávání).
KonverzeSplnění cíle – obvykle objednávka nebo vyplnění formuláře. Konverze se využívají při vyhodnocování efektivity online kanálů. Dále se používají také mikrokonverze pro dílčí úkoly např. přidání produktu do košíku.
KPIUkazatel výkonnosti (key performance indicator). V onlinu se s KPI setkáte při stanovování cílů agenturám a specialistům.
NávštěvyMetrika v Google Analytics, která ukazuje kolik bylo na webu návštěv. Návštěva je skupina několika zobrazení stránek a interakcí na webu. Skončí po 30 minutách nebo za specifických podmínek (o půlnoci či při změně zdrojové kampaně).
NewsletterNewsletter – jedná se o sdělení zasílané e-mailem. Zjednodušeně řečeno jde o e-mailovou podobu letáku, ale pro maximální výkon se obsah newsletterů od letáků podstatně liší.
Open rateMíra otevření e-mailu – sděluje v %, kolik uživatelů si e-mail otevřelo z celkového počtu uživatelů. Používá se v e-mailingu.
OrganicNávštěvnost z organického (neplaceného vyhledávání) – v Česku zejména z Google a Seznamu.
PixelKrátký kód vložený na web, který slouží online marketingovému nástroji pro sledování konverzí nebo pro remarketing.
PNO nebo COSUkazatel efektivity, který se počítá náklady děleno obrat. Čím je hodnota vyšší, tím je návratnost horší. Obráceně se počítá ROAS.
PPCZkratka znamená platební model platba za proklik (pay per click). Používá se k pojmenování skupiny kanálů placených tímto modelem PPC – Google Ads, Sklik.
RemarketingCílení reklamy (a komunikace) na uživatele podle dřívějšího chování na vašem webu. Technicky se uskutečňuje pomocí remarketingového pixelu.
ROASUkazatel efektivity, který se počítá obrat děleno náklady. Čím je hodnota vyšší, tím je návratnost lepší. Obráceně se počítá PNO. Já preferuju ROAS, který přibývá s rostoucí efektivitou.
SEMMarketing pro vyhledávače (search engine marketing), který se skládá ze dvou hlavních složek. První složkou je SEO, které ovlivňuje organické výsledky vyhledávání. Druhou složkou je PPC ve vyhledávání, které spravuje placené výsledky vyhledávání.
SEOOptimalizace pro vyhledávače (search engine optimization) – obor online marketingu, který se věnuje získání návštěvnosti z organických výsledků vyhledávání.
SERPStrana, která se zobrazí po zadání dotazu do vyhledávače s výsledky vyhledávání (search engine result page). Zkratka se používá v SEO při kontrole pozic.
SklikPPC systém / nástroj na správu reklam ve skupině Seznam – reklamy ve vyhledávání, obsahové síti, videoreklama (včetně YouTube).
SoMeZkratka pro Sociální Media – Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest atd..
STDCFramework, který se používá pro tvorbu online marketingové strategie. Rozčleňuje fáze zákazníka na čtyři – See, Think, Do, Care. Autorem je Avinash Kaushik.
STOOptimalizace času odesílání (sending time optimization) – používá se pro nastavení optimálního data odesílaných newsletterů.
TOObrat. Zkratka z anglického TurnOver.
URLJe adresa webu nebo souboru na internetu. Uživatelé ji zadávají do internetového prohlížeče např. www.diginews.cz
UživateléMetrika v Google Analytics, která se snaží ukázat, kolik bylo na webu unikátních lidí, ale metrika je omezena tím, jak Google Analytics dovede rozpoznat unikátního návštěvníka. V případě použití dalšího zařízení nebo prohlížeče se stává, že Google Analytics bude tento prohlížeč či zařízení považovat za dalšího uživatele.
V Google Analytics může jeden uživatel vytvořit více návštěv.

Zkratky a pojmy spojené s online marketingem společně s e-commerce a weby

Tyto pojmy sice nejsou přímo online marketingové, ale setkáte se s nimi ve spojení s řešením záležitostí souvisejících s webem nebo e-shopem.

ABSPrůměrná velikost nákupního košíku z hlediska počtu položek (avarage basket size).
AIPPrůměrná cena jedné položky (avarage item prices).
AOVPrůměrná hodnota objednávky (avarage order value).
BackendČást webu či e-shopu, kterou vidí zaměstnanci a správci.
CookieMalý soubor, který web ukládá do prohlížeče a pomáhá zaznamenat informace o návštěvě.
DNSSystém doménových jmen. Je využíván při nákupu a správě domén pro jejich nasměrování na hosting.
FrontendČást webu či e-shopu, kterou vidí uživatelé a zákazníci.
GDPREvropské obecné nařízení na ochranu osobních údajů.
HTTPInternetový protokol určený pro komunikaci s weby.
HTTPSZabezpečený internetový protokol, který se používá pro komunikaci ve webovém prohlížeči.
CheckoutČást e-shopu, kde probíhá dokončení objednávky prostřednictvím volby dopravy, platby a zadání osobních údajů zákazníka.
LPLanding page – strana webu, která vede zákazníka k určité akci nebo tématu. Používá se při zvažování, kam vést uživatelé z určité kampaně, aby jim usnadnila nakupování a zvýšila konverzní míru.
PDPStrana s detailem produktu, kde jsou uvedené informace o nabízeném produktu. Používá se v ecommerce.
PLPStrana s výpisem produktů – obvykle výpis kategorie, značky nebo jiného filtru. Používá se v ecommerce.
Thank you pageStrana, která se zobrazí po odeslání objednávky či formuláře. Používá se v ecommerce a lead generation.
UIUživatelské prostředí (user interface) např. v e-shopu, webu nebo mobilní aplikaci. Zaměřuje se na to, aby byl pro uživatele jednoduchý a srozumitelný.
UXProžitek zákazníka z nákupu či používání produktu. Narozdíl od UI není jen o navržení webu či prostředí, ale o celém zážitku uživatele z používání produktu nebo nakupování na daném e-shopu.
UTM parametryČást URL adresy, která se přenáší do Google Analytics a pomáhá upřesnit kanál a kampaň, který přivedl návštěvníky. Díky používání UTM parametrů můžeme vyhodnocovat konkrétní kampaně.
XML feedDatový soubor, který se využívá k přenosu větší sady dat. V online marketingu a ecommerce je to obvykle spojené s daty o produktech v e-shopu.

Tato kapitola uzavírá základy online marketingu. Věřím, že vám tato série pomohla zorientovat se v základech online marketingu.

Pokud vás online marketing zaujal, můžete se přihlásit k newsletteru o online marketingu a navštívit můj osobní web o online marketingu, kde v sekci znalosti popisuju jednotlivé kanály, nástroje apod.

Ivo Pačinek

  • Věnuje se online marketingu 12 let.
  • Prošel správou jednotlivých kanálů až po řízení celého onlinu.
  • Má zkušenost s výkonnostním i brandovým onlinem.
  • Stará se o online marketing společnosti BAŤA v Česku a na Slovensku.
  • Ztrojnásobil návratnost investic do online marketingu společnosti BAŤA.
  • Realizuje digitální kampaně se zásahem milionů uživatelů.
  • Sledujte LinkedIn a osobní web.
  • Přihlašte se k odběru newsletteru.